Heusinkveld

Procesoptimalisatie pedalen-assemblage

Bij Heusinkveld Engineering worden hoogwaardige pedalen voor racesimulatoren geproduceerd. De e-sport groeit enorm en de kwaliteit van Heusinkveld wordt in de markt gewaardeerd. Heusinkveld kan de vraag niet aan en moet kritisch naar zijn eigen capaciteiten en processen kijken.
Door verbeteringen in de processen is een hogere output zeker mogelijk, maar het mooie gebouw wat 2 jaar geleden nog zo ruim leek, begint ook een beperkende factor te worden. De hoeveelheid componenten dat op voorraad ligt, slokt steeds meer ruimte van de assemblageruimte op. Bovendien wordt het in het groeiende magazijn steeds vaker een probleem om de juiste onderdelen te vinden.

Nieuw pand

Heusinkveld heeft de mogelijkheid om het naastliggende pand te kopen waardoor zowel de ruimte voor de productie als de kantoorruimte verdubbeld wordt. Dit geeft de mogelijkheid om het magazijn in het nieuwe pand te situeren en het oude pand volledig voor de assemblage te gebruiken.

Op basis van de nieuwe processen en rekening houdend met de mogelijkheden om de beide panden met elkaar te verbinden is een inrichting voor beide panden bedacht.

Procesoptimalisatie

De volgende stap is om kritisch naar de interne processen te kijken. Voorheen werd de productie globaal gepland en de productiemedewerkers werkten zelfstandig aan hun eigen taken. Zij zorgden zelf ook voor de aanvoer van de componenten en de afvoer van de halffabricaten. Gevolg was dat er weinig afstemming was en er veel tijd verspild werd met het zoeken naar onderdelen in het magazijn.
 
In de nieuwe werkwijze gaat niet iedereen op zoek naar zijn eigen onderdelen, maar de aanvoer van de componenten wordt voorbereid, zodat de productiemedewerker ’s ochtends direct aan de slag kan. Halffabricaten worden niet langer opgeslagen in het magazijn, maar gaan direct door naar het volgende werkstation.
 
Om de ruimte in het magazijn beter te benutten en om te voorkomen dat er naar componenten gezocht moet worden, is besloten om een Warehouse Management Systeem (WMS) te gaan gebruiken. Het magazijn is niet heel erg groot en in principe zijn de eisen aan een WMS niet bijzonder te noemen. Het belangrijkste is dat het systeem gebruiksvriendelijk is en dat zoveel mogelijk met de scanner afgehandeld kan worden. Verder is het wel heel belangrijk dat het WMS de aanvoer naar de productie kan ondersteunen. Per werkstation zijn veel componenten nodig en het moet daarom mogelijk zijn om op basis van stuklijsten een productieopdracht aan te maken. Voor 1 pedaal worden 8 werkstations gebruikt en het is daarom belangrijk dat het aanmaken van de productieorders snel en eenvoudig gedaan kan worden.

Webstock

Na een selectietraject is er gekozen voor het WMS van Webstock. Webstock heeft een productiemodule en kan op basis van een recept (stuklijst) eenvoudig productieorders genereren. Daarnaast zijn de standaard WMS-functionaliteiten zeer gebruiksvriendelijk. In de scanner kan men zien wat er voor de productieorders verzameld moet worden.
 
Inkooporders worden vanuit het ERP-pakket in Webstock ingelezen. Zodra de goederen binnenkomen, wordt de status van de inkooporder omgezet zodat de order in de scanner zichtbaar wordt. De ontvangst wordt vervolgens in de scanner bevestigd. Daarbij toont de scanner per artikel de locatie waar dit artikel opgeslagen is. De medewerker kan ervoor kiezen het artikel op de locatie erbij te plaatsen als er nog ruimte is of hij selecteert zelf een andere locatie. Door de locatie te scannen, wordt dit in Webstock geregistreerd.
 

Een groot voordeel van Webstock is dat er ook vanuit de scanner veel geregistreerd kan worden. Als er bijvoorbeeld bij de productie componenten over zijn, dan kan het artikel gescand worden, waarna de scanner alle informatie toont. Hier is ook te zien op welke locatie(s) dit artikel opgeslagen is. De medewerker kan nu de resten eenvoudig en snel weer in het magazijn opslaan.

Implementatie

Doordat Webstock zo gebruiksvriendelijk is, is iedereen snel aan het systeem gewend. De implementatie is dan ook zeer succesvol verlopen.
De artikelstam gegevens en de stuklijsten zijn vanuit het ERP overgenomen. Daarna is er samen met Heusinkveld getest in het live systeem. Nadat Heusinkveld goedkeuring voor de configuratie en de werking van het systeem gegeven heeft, is de go voor de go-live gegeven. Omdat Heusinkveld voorheen zonder WMS werkte, nam de voorraadovername wat meer tijd in beslag, maar daarna kon men zeer snel met de nieuwe processen en het nieuwe systeem werken.

Nieuw productieproces

Na de implementatie ziet het productieproces bij Heusinkveld er zo uit:

Er zijn 2 productielijnen met ieder 8 werkstations welke verbonden zijn via een rollenbaan. Via de rollenbaan kunnen de halffabricaten makkelijk naar het volgende werkstation gebracht worden.
 
Men werkt aan één productieorder aan 1 productielijn. Ondertussen worden alle componenten voor de volgende productieorder bij de andere productielijn klaar gezet door de magazijnmedewerker. Als iemand op zijn werkstation klaar is (men zal niet allemaal tegelijk klaar zijn), kan hij direct op een werkstation op de andere lijn verder. Het werkstation op de eerste lijn wordt vervolgens weer door de magazijnmedewerker opgeruimd. Eventuele resten van componenten worden weer in het magazijn opgeslagen. Als de productielijn opgeruimd is, kan deze weer voor de volgende productieorder voorbereid worden. Op deze manier kunnen de productiemedewerkers continu doorwerken zonder zelf componenten te moeten zoeken.
 

Door het nieuwe pand, de nieuwe werkwijze en het nieuwe softwaresysteem, kan men met meer ruimte en met meer rust efficiënt werken. De totale productiviteit van Heusinkveld is omhoog gegaan, waardoor men weer aan de grote vraag van de markt kan voldoen.

Schuiven naar boven